Co pić w trakcie pracy za biurkiem?

 

Każda praca kreatywna, wiążąca się z koniecznością skupienia i maksymalnej koncentracji, wymaga odpowiedniego nawodnienia organizmu. Większość z nas wspomaga się w trakcie pracy mocną kawą, co na dłuższą metę może mieć niekorzystny wpływ na nasze zdrowie. Czy istnieje zdrowsza alternatywa?

Po pierwsze: uzupełnij niedobory wody

Udowodniono już, że picie przysłowiowych „2 litrów wody dziennie” to mit. Niemniej, nasze zapotrzebowanie na płyny wzrasta niezależnie od tego, czy wykonujemy pracę fizyczną, czy też intelektualną. Regularne uzupełnianie niedoborów wody poprawia funkcjonowanie układu nerwowego, sprzyja też lepszej koncentracji i zmniejsza stres. Odwrotnie – niedobory płynów wpływają na ogólne osłabienie organizmu i znaczny spadek motywacji. Tu pojawia się oczywiste pytanie: co i jak często pić, by poprawić wydajność pracy? Dietetycy zalecają naturalne wody źródlane i wody średniozmineralizowane. Powinnyśmy za to unikać wód o wysokiej mineralizacji (nie nadają się do codziennego spożycia) i tzw. wód smakowych.

Kawa w pracy – „za” i „przeciw”

Kawa to niekwestionowana królowa napojów, które wspomagają koncentracje i zwiększają aktywność mózgu. Popularny napój ma tyleż samo zwolenników, co przeciwników. Zalety dobrej kawy znane są nam wszystkim. Poprawa pamięci krótkotrwałej, pozytywny (krótkotrwały!) wpływ na układ krążenia, „wybudzanie” ospałego organizmu – to najważniejsze z nich. O wadach kawy mówi się zazwyczaj w kontekście rzadkiego, ale możliwego efektu uzależnienia. Przedawkowanie kawy zdarza się sporadycznie. Niemniej, u osób regularnie nadużywających tego napoju można zaobserwować tzw. „efekt odstawienia” (kołatanie serca, roztrzęsienie, nerwowość). Jakim napojem skutecznie zastąpić kawę?

Zdrowe napoje wspomagające koncentrację

Na rynku istnieje niezliczona ilość tzw. napojów energetycznych. Zapomnijmy o nich. Jeżeli zależy nam na zdrowiu i zbilansowanej diecie, wspomagajmy nasz organizm możliwie naturalnymi metodami. Tym, którzy chcą zastąpić kawę, warto polecić soki, nektary i napoje z dodatkiem guarany (wysoka zawartość kofeiny) lub żeń-szenia (zwiększanie wydajności fizycznej i intelektualnej). Udowodniono, że napoje z dodatkiem tych składników skutecznie wspomagają koncentrację. Nie zapominajmy też o herbatach. Mocna, czarna herbata typu earl grey (aromatyzowana olejkiem z bergamotki) ma doskonałe właściwości pobudzające. Uwaga – podobne właściwości (o czym wspomina się rzadko) ma zielona herbata. Należy jednak dokładnie wiedzieć, jaką dawkę zaparzyć. Napar z małej ilości suszu uspokaja. Intensywny, gęsty napar skutecznie pobudza do działania.

Coraz bardziej popularna w Polsce staje się też słynna yerba, czyli herbata z liści ostrokrzewu paragwajskiego. Napój ten, wywodzący się z krajów Ameryki Południowej, doskonale sprawdza się jako naturalny (a przy tym zdrowy) „pobudzacz”. Warto jednak wiedzieć, że zawarta w napoju mateina to odmiana kofeiny.

Każdy organizm posiada własne potrzeby, inne granice wytrzymałości i wydajności. Dzienne spożycie napojów (w przypadku pracy intelektualnej) musi być zatem ściśle dostosowane do naszego indywidualnego trybu życia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *